

Információk, érdekességek
Mihez kezdjünk a fülbe vagy orrba szorult játékdarabkákkal?
2020. október 22.

A kisebb gyermek hajlamos arra, hogy egy-egy apróbb játékdarabot, például gyurmát, szivacsdarabkát vagy gyöngyöt beledugjon a fülébe vagy az orrába. Dr. Holpert Valéria fül-orr-gégészt, a Fül-orr-gégeközpont orvosát arról kérdeztük, hogy milyen tünetek utalhatnak erre, és mit tegyünk ilyen esetben.
Legyünk résen!
A kisebb gyerekek ismerkednek a környezetükkel és a saját testükkel is, veszélyérzetük azonban még nincs, így nekünk, felnőtteknek kell – amennyire lehet – megelőzni a bajt. Ahol egy gyerek van, egyszerűbb gyerekbiztossá tenni a lakást, a magasban lévő polcokra rejteni a kicsi számára veszélyes apróságokat. Amikor viszont már a nagyobb testvér is játszik a kicsivel vagy mellette, előkerülnek az apró építőkockák, gyurmák vagy gyöngyjátékok, amiket a kis felfedező gondosan elrejt – így könnyen kerülhet idegentest az orrába vagy a fülébe.
Ha azonnal észrevesszük sem biztos, hogy el tudjuk távolítani
Az ilyen balesetek általában akkor következnek be, ha a szülő akár csak pár másodpercre is eltűnik a kicsi látótávolságából, ám akkor sem mindig vagyunk jobb helyzetben, ha mindez a szemünk láttára történik. Ha az apró tárgy még látható, a szülő – miközben igyekszik eltávolítani – ijedtségében gyakran még beljebb tolja, ahol viszont már nem tudja elérni vagy megfogni semmivel. Ilyen esetben ne is piszkáljuk tovább, forduljunk fül-orr-gégészhez, aki gyorsan, néhány másodperces kellemetlenséggel számolva képes eltávolítani a beszorult idegentestet.
Hetekig, hónapokig is bent maradhat
Ha épp nem láttuk, hogy a kicsi valamit az orrába vagy a fülébe dugott, lehet, hogy hosszabb ideig nem is fogunk tudni róla. Dr. Holpert Valéria elmondta, hogy a szülők féloldali orrdugulás, vagy kellemetlen szagú, esetleg véres orrfolyás miatt fordulnak orvoshoz a gyermekkel és csak a fül-orr-gégészeti vizsgálat során derül ki, hogy a panaszokat az orrba szorult idegentest okozta.
Létezik tanulási vitamin?
2020. október 20.

Az ómega-3 és az ómega-6 zsírsavak javítják a kisiskolások olvasási képességét.
Ha a gyermeke olvasási nehézségekkel küzd, lehetséges, hogy bizonyos zsírsavak fogyasztása is segíthet a problémán. Az utóbbi időben sokat lehetett olvasni és hallani a gyermekeket „okosító” zsírsavakról. Nem volt azonban egyértelmű, hogy hány éves gyermekeknél és milyen képességek javításában bizonyulnak hatásosnak az ómega-3, illetve ómega-6 zsírsavak.
Egy nemrégiben napvilágot látott, svédországi vizsgálat bebizonyította, hogy ezek a szervezet számára fontos zsírsavak valóban javítják a kisiskolások olvasási képességeit.
A neves nemzetközi szakmai folyóiratban (Journal of Child Psychology and Psychiatry) megjelent eredmények alapján az ómega-3 és ómega-6 zsírsav három hónapon keresztül tartó, napi rendszerességgel történő fogyasztása javuláshoz vezet az olvasási képességekben.
A vizsgálatba bevont kisiskolások (154 fő, 9 és 10 évesek) egyik csoportja ómega-3 és ómega-6 zsírsavakat tartalmazó kapszulát kapott, míg a másik csoportba tartozók esszenciális zsírsavakban szegény pálmaolajos kapszulát kaptak. Az értékes ómega-3 és ómega-6 zsírsavakat szedő gyermekek körében egyrészt az olvasási sebesség javult, másrészt az elolvasott szavak hangos felolvasása és kiejtése is fejlődést mutatott; derült ki a vizsgálat során alkalmazott ún. Logos-tesztből.
A kismama „szívügye”
2020. október 17.
Avagy az anyuka kardiológiai problémáinak kezelése magzati deformáció nélkülA várandósság kilenc hónapja egy szívbeteg kismamánál hosszú, stresszes időszaknak számít. Ám nem csak azok válhatnak panaszossá, akik már tudják, hogy hajlamosak szívritmuszavarra, magasvérnyomásra, szívelégtelenségre vagy trombózisra, hiszen a nem ismert kardiológiai problémák is ilyenkor jelentkezhetnek először.
Alapelv, ha az anya nincs jól, akkor a magzat sincs, ez így igaz a kardiológiai problémák tekintetében is. „A terhesség veszélyének felmérése a szívbeteg nőnél teljeskörű kardiológiai kivizsgálást igényel még a várandósság időszaka előtt. Alapvizsgálatokra, mint labor, EKG és echocardiográfia minden esetben szükség van, de Holter-EKG, ABPM, terheléses EKG, szív-MR vagy CT (szűrés céljából, csak terhesség előtt) is szóba jöhet” – árulta el Dr. Bálint Olga Hajnalka, a Czeizel Intézet kardiológus főorvosa. „Ha a jövendőbeli anyuka tünetmentes, de a családi kórtörténet alapján felmerül az öröklődés lehetősége, akkor is érdemes elvégezni a vizsgálatokat, akár már a terhességet tervezve” – emellett érdemes akkor is felkeresni a szakorvost, ha a várandósság első hónapjaiban a kismama a vártnál gyorsabb szívdobogást érez, kisebb terhelésre fullad, lábszárdagadás jelentkezik, vagy bármilyen mellkasi panasza van, vérnyomása magas, illetve ingadozik.
A gyógyszeres kezelésre terhesség alatt is sor kerülhet, viszont a kezelést felügyelő szakorvosnak ilyenkor még jobban oda kell figyelnie a potenciális mellékhatásokra. „Rendelkezésünkre áll több olyan gyógyszer, melyről tudjuk, hogy ritkán visszafordítható mellékhatása van, és egyértelműen segít az édesanyán. Ha az anyának ritmuszavara van, magas a vérnyomása, szívelégtelen (a szív pumpa funkciója gyengélkedik, fullad, ödémás a kismama) akkor kezelni kell, ha nem, nagyobb kárt okozunk a magzatra nézve, mintha a gyógyszert szedné. Még egyszer, ha az anya nincs jól, a magzat is szenved, és ez főleg az ő fejlődésében nyilvánul meg. A teratogén, magzatot károsító gyógyszerek tiltó listán vannak, extrém ritka körülmények között használjuk.”
Valóban nehéz az iskolatáska
2020. október 12.

Csökkenteni kellene az iskolatáska súlyát – mondta Lazáry Áron, a Semmelweis Egyetem gerincgyógyászati tanszéki csoportjának vezetője, gerincsebész főorvos.
A szakember szerint a szülők többsége most már tudatosan vásárol olyan táskát, ami kétpántos, így szimmetrikusan terheli a törzset, esetleg van benne olyan deréktámasz, ami segít abban, hogy ergonomikusan feküdjön fel a hátra. Hozzátette: a gyerekek kevesebb mint 10 százaléka hord csak aszimmetrikus iskolatáskát, de a kétpántosnál is figyelni kell, hogy a pántok hossza egyforma legyen, azok egyformán terheljék a törzset.
Azonban felhívta a figyelmet arra, hogy az iskolatáska súlya az alsó tagozatosoknál sokszor meghaladja a gyermek testsúlyának 20 százalékát. Ezt véleménye szerint csökkenteni kellene, saját súlya 10 százalékánál többet senkinek sem kellene cipelnie, ami egy kisiskolásnál 2-3 kilót jelent.
Egy európai szaklapban két évvel ezelőtt publikált, ezer magyar iskolás bevonásával készített felmérésükre, ami szerint a gyerekek több mint 12 százalékának volt már több napig tartó gerincfájdalma. 7-12 éves kor közt a fiatalok 25-30 százaléka számolt be arról, hogy fájt már a dereka, háta vagy nyaka.
A babázás fejleszti a gyerekek empatikus készségeit
2020. október 10.
A babázás gyerekek fejlődésére gyakorolt jótékony hatásait vizsgálta a Barbie és a Cardiff University közös tanulmánya, amelyből többek között kiderült, hogy babázás közben aktivizálódik az agy társas készségekért, például az empátia kifejlődéséért felelős része.
Ezek a készségek pedig meghatározóak lehetnek a gyerekek későbbi érzelmi, szociális élete, valamint iskolai sikerei szempontjából. A Barbie kapcsolódó magyarországi felmérése emellett rámutatott arra is, hogy ezt az aspektust szinte minden szülő kulcsfontosságú, fejlesztendő területnek tartja.
Elsőként mutatta ki képalkotó eljárással a babázás a gyerekek agyára gyakorolt hatását Dr. Sarah Gerson, a Cardiff University kutatója és csapata. Az elmúlt másfél évben végzett kutatás során összesen 33 4 és 8 év közötti gyerek[3] agyi tevékenységét figyelték meg Barbie babázás közben. A vizsgálat szerint az agy társas információfeldolgozásért, így például az empátiáért is felelős része akkor is működésbe lépett, amikor a gyerekek egyedül játszottak.
Utóbbi esetben a fiúk és a lányok agyi aktivitásában sem tapasztaltak eltérést. „Ez egy teljesen új felfedezés. Akkor használjuk az agyunk ezen területét, amikor másokra gondolunk, vagy ha kifejezetten más emberek gondolatain vagy érzésein gondolkodunk. A problémamegoldó vagy építő játékokkal szemben a babázás arra ösztönzi a gyerekeket, hogy megteremtsék a saját képzeletbeli világukat és más emberekről, a velük való interakcióról gondolkozzanak.
Az általunk mért agyi aktivitás arra utal, hogy a babákkal való játék segít begyakorolni a később oly fontos szociális készségeket. Ráadásul úgy gondoljuk, hogy ez a világon mindenütt így van, mivel az agy empátiáért és társas készségekért felelős részét hat kontinens számos kutatása egybehangzóan ugyanitt azonosítja” – mondta Dr. Gerson.
A kutatás során a gyerekeket többféle játékszituációban is megfigyelték: magukban és a kutatási asszisztenssel közösen is babáztak, de azt is megnézték, mi történik, ha a gyerekek tableten játszanak egyedül vagy a team egyik tagjával.4 Az egyszemélyes játék alkalmával az agy érintett régiója ugyanolyan aktív volt, mint amikor társat is kaptak a gyerekek.
További híreink megtekintéséhez lapozzon!
1...858687...297

