sub

Információk, érdekességek

Praktikák, amelyek átsegítenek a kínzó másnaposságon

2024. január 05.

Hasogató fejfájás, háborgó gyomor és zombiszerű vegetálás. Talán neked sem kell különösebben ecsetelni, hogy a másnaposság mennyire megviselheti az embert. Lássuk, mit tehetsz ellene!

A fotó illusztráció: pixabay.comA macskajaj elhárítására mindenkinek van valami tuti tippje, de nem biztos, hogy pont akkor kéne kísérletezned velük, amikor a puszta létezés is mérhetetlen kínt jelent. A BBC ezért is kért fel néhány jeles szakembert, hogy tudományos szempontból értékeljék, melyik ismert módszerre érdemes támaszkodni a szükség óráiban.

Az alkohol rossz, értem?
Az, hogy iszol-e vagy sem, csakis rajtad áll, mindenesetre nem árt, ha tudod, hogy egy 2016-os adatok alapján összeállított tanulmány szerint nem létezik olyan alkoholmennyiség, ami teljesen biztonságos volna: már napi 1-2 ital is káros az egészségünkre. A lightos iszogatás tévhit. Egy tanulmány szerzői szerint napi 1-2 ital is megárt.

Zsemle gazdagon
Jillian Jorgensen, a New York Daily News szerzője például azt állítja, náluk a minden földi jóval, krémsajttal, paradicsommal, vöröshagymával és szalonnával megpakolt zsemle jelenti a gyógyírt a másnaposság kellemetlen tüneteinek kezelésére. De vajon tényleg felszívja az alkoholt, vagy csak ürügy egy nagy evéshez?

Az alkohol felborítja az alvási ritmusodat, ezért szervezetednek energiára lesz szüksége, de ha nem akarsz hirtelen összeomlani, lehetőleg olyan tápláló, jó zsírokban és fehérjékben gazdag feltéteket válassz, mint amilyen a füstölt lazac, az avokádó vagy a krémsajt. Pluszpont jár azért is, hogy a zsemle textúrája kifejezetten kellemes, könnyű lenyelni, így hányinger esetén sem kell a visszatérésétől tartani.

Paradicsomlé
A paradicsomlé eléggé megosztja az emberiséget: egyesek imádják, mások ránézni sem tudnak. Dr. Maheinthan Yogeswaran háziorvos az előbbi csoportba tartozik, és erre alapos oka van. Magyarázata szerint agyunk egyik fő energiaforrása a glükóz, melynek hiánya fáradsághoz és rossz hangulathoz vezet, vagyis valami olyasmihez, amit másnapossággal sújtva érzel. A paradicsomlé viszont egyszerű cukrokat, glükózt és fruktózt tartalmaz, ami elegendő lehet, hogy átbillentse a mérleg nyelvét.


Kellemes ünnepeket – fejfájás nélkül!

2024. január 03.

Az év végi ünnepek idején – de különösen szilveszterkor – sokan tartanak attól, hogy előjön a migrénjük, vagy egyszerűen csak a tartósan erős fejfájás veszélye fenyegeti őket. Hiszen számos olyan tényező gyülemlik fel ilyen alkalmakkor, melyek kiválthatják a bajt, és elronthatják a családi ünnepet vagy a szilveszteri mulatságot. De lássuk csak melyek ezek, és milyen „óvintézkedéseket” tehetünk azok megelőzése érdekében.

Fotó: pixabay.comHa megvizsgáljuk a migrén (a rohamszerűen fellépő, általában féloldali, görcsös fejfájás) vagy akár csak a hosszan tartó, erős fejfájás kiváltó okait, a szakemberek által készített tanulmányok „rangsoraiban” előkelő helyen találjuk általában a mértéktelen evés-ivást, a kialvatlanságot, a stresszt, a nagy zajt, a túlzott alkohol- vagy csokoládé-fogyasztást. Sajnos, ezek a veszélyt jelentő tényezők rendszerint együttesen jelen vannak az év végi ünnepek alkalmával, és könnyen elronthatják a várva várt karácsonyi vagy szilveszteri összejövetelt a migrénre, fejfájásra hajlamos emberek számára.

Evés-ivás: veszélyes túlzások

Minden évben újult erővel tör ránk az érzés: vonalaink megőrzése érdekében nem szabad túlzásba vinnünk az evés-ivást az év végi ünnepek idején – de a gyakran migrénnel, tartós fejfájással küzdő embereknek nemcsak a fölösleges kilók elkerülése miatt kell különösen ügyelniük a szélsőségek elkerülésére.

Ne igyunk sok alkoholt! – ennek a szabálynak a betartása még a mértékletes táplálkozást előíró jó tanácsok megfogadásánál is fontosabb. Pedig milyen nehéz eltölteni egy szilveszteri partit vagy egy karácsony táján rendezett társasági összejövetelt túlnyomóan ásványvíz és üdítők mellett… Márpedig azok, akiknél a migrén vagy más fejfájási forma évről évre jelentkezik ilyen alkalmakkor, tudják, hogy a fokozott mértékű alkoholfogyasztás mekkora veszélyt jelent a számukra ezért jobb, ha ebben az évben már előre felkészülnek a védekezésre. Egyesek csak a fehérborra vagy a pezsgőre, mások a vörösborra, az aperitifre vagy az erős italokra érzékenyek. A túlzásba vitt sörivás is gyakran emlegetett példa. Ezért a veszélyeztetett körbe tartozóknak maguknak kell eldönteniük, melyik italból nem szabad még egy kis pohárkával sem fogyasztaniuk.

Azt azonban sokan nem tudják, hogy a nagyobb mennyiségű csokoládé (vagy azt tartalmazó sütemény, karácsonyi édesség) fogyasztása is kiválthat migrénes rohamot, de ilyenek még az érlelt sajtok (brie, camembert, az ementáli jellegű gróji, a rokfort, a blue sajt), egyes déligyümölcsök is. Ha a kávét sokan a fejfájás ellen vagy a migrén megelőzése céljából isszák is, azoknál, akik naponta nagy mennyiségben fogyasztják, ellenkező hatást válthat ki, ha az említett okból fokozzák a mennyiséget. Vigyázni kell tehát arra, hogy ne vigyük túlzásba a kávéivást sem, abban a reményben, hogy akkor jobban bírjuk majd az éjszakázás.


Gyógyszer vagy méreg? Az alkohol

2023. december 29.

Képforrás: Canva Pro adatbázis.Hamarosan búcsúztatjuk az évet, és ezzel hagyományosan együtt jár Szilveszterkor az éjféli koccintás. Bár az alkoholról sokat lehet olvasni, a köztudatban gyakran összemosódnak a mennyiségre és minőségre vonatkozó, a szervezetre gyakorolt jótékony és a romboló hatásokról szóló információk. Sokan nem tudják, hogy 1-2 pohár (nők esetében 1 dl, férfiaknál 2 dl) pezsgő elfogyasztásával már szinte kimerítették az egészségi szempontból ártalmatlannak tartható alkohol napi mennyiségét. Az alábbi összefoglaló segíthet abban, hogy a szilveszteri jókedv közepette is tiszta fejjel kezdd az új esztendőt.  

Az alkohol, vagy más néven etil-alkohol a cukortartalmú növényi (pl. sör, bor, pálinka) és állati nedveknek (pl. kumisz, méhsör) élesztőgombák okozta erjedésekor keletkezik. Színtelen, víztiszta, égető ízű folyadék, melynek nagy az energiasűrűsége. Az alkohol 1 grammja 7,1 kcal energiát ad a szervezetnek. (Összehasonlításul a fő tápanyagok jellemzői: 1 g fehérjéből és 1 g szénhidrátból 4,1 kcal, 1 g zsiradékból 9,3 kcal energia szabadul fel a szervezetben.)

Az éhgyomorra fogyasztott alkohol csökkenti a vércukorszintet, és emeli a vérnyomást. Hatására a bőr kipirul, melegebbé válik, és a megnövekedett hőképződés és hőleadás emeli az alapanyagcserét. Erőteljes vízhajtó hatása befolyásolja a szervezet ásványi anyag háztartását. Az alkohol lebontása alapvetően a májban történik, mely összefüggésben van a zsírsavak égetésével. Minél nagyobb az alkoholfogyasztás mértéke, annál inkább nő a szabad zsírsavképződés, és ezáltal a vér triglicerid-szintje (vérzsír-szintje).

A józanság fokozatai

A legjobb hangulatú ünneplés, mulatás mellett is érdemes emlékezni a következő felsorolásra, amely a különböző töménységű és mennyiségű alkoholos italok, valamint azok szervezetre gyakorolt hatásainak összefoglalója:

A kevés, híg alkoholos ital (1 dl bor vagy 2 dl sör) fogyasztása többnyire fokozza a gyomornedv elválasztást, az étvágyat, kóros elváltozást azonban nem okoz az idegrendszerben.

Kis mennyiségű alkoholos ital (1-2,5 dl bor vagy 2-5 dl sör) bevitele mellett már csökken az érzékszervek működése, károsul az izommunka koordináltsága, csökkennek az agyi gátlások és a koncentrálóképesség.

Közepes mennyiségű alkoholos ital (4,5-8 dl bor vagy 9-17 dl sör) ivását követően gyengül az izomerő, a mozgások szabálytalanná válnak, jellemző az önkritika elvesztése, a vidámság, bőbeszédűség.

Nagy mennyiségű alkoholos ital (2 l bor vagy 4 l sör vagy 3 dl pálinka) elfogyasztása után bizonytalan járás, hányás, mély alvás, akaratgyengeség, erőszakos magatartás jelentkezhetnek.

Igen nagy mennyiségű alkoholos ital (3 l bor vagy 5 l sör vagy 0,5 l pálinka) ivása viszont már heveny mérgezést okoz, mély kábulatot és eszméletvesztést von maga után, életveszélyt jelent.


Másnaposság? Lehet, hogy hisztamin-érzékenysége van!

2023. november 19.

Valahányszor megiszom, akár csak egy kis mennyiségű bort is, irracionálisan komoly másnapos tüneteim lesznek. Az ünnepi időszakomat is végig kísérte a hányinger, migrén, hasfájás és rosszullét.

Fotó: pixabay.comHa a fenti mondatok ismerősen csengenek, dr. Augusztinovicz Monika fül-orr-gégész, allergológus, a Budai Allergiaközpont orvosának sorai magyarázatot adhatnak a zavaró tünetekre.

A hisztamin-érzékenység tünetei
Ha valakinél lecsökken a diamino-oxidáz (DAO) nevű enzim termelése, akkor a szervezete nem tudja megfelelően lebontani a hisztamint, emiatt különböző tünetei jelentkeznek. Az említett fejfájás, migrén és hasi panaszok mellett légúti – orrfolyás, tüsszögés – és bőrtünetek – kiütés, ödéma, viszketés – is gyakran előfordulnak, de szívdobogás érzés, vérnyomás ingadozás is jelentkezhet.

Bor, dió, savanyú káposzta
Az ünnepi időszakban azért is nő a tünetek erőssége és gyakorisága, mert a hagyományos menüsor nagyon sok hisztaminban gazdag összetevőt tartalmaz. A bor és a pezsgő mellett a halkészítmények, a dió, a savanyú káposzta, a paradicsom, a csokoládé és az érlelt sajtok hisztamin tartalma is nagyon magas. Az elfogyasztott étel mennyisége jelentősen befolyásolja a tünetek súlyosságát.

Emiatt lett egyre rosszabbul
A hisztamin-érzékenység eltérő súlyosságú tüneteket okoz az érintetteknél. Ez attól függ ugyanis, hogy kinél milyen mértékben csökkent le a DAO enzim termelődése. Akinél jelentősen csökkent, vagy csak alig termelődik, ők érzik magukat a legrosszabbul az ünnepi időszak végére.


Az alkoholbetegség társas összetevőiről

2023. szeptember 24.

Egy idén tavasszal publikált felmérés szerint hazánk világelső az alkoholisták lakosságarányos számában, valamilyen mértékben lassan a népesség közel negyedét érinti a probléma. Olyan, hagyományosan nagyivónak gondolt nemzeteket előzünk meg, mint az oroszok vagy az írek. Ehhez képest sokszor nem úgy tűnik, hogy a magyarok a súlyának megfelelően foglalkoznának a kérdéssel, gyakran az alapvető ismeretek is hiányoznak az alkoholbetegséggel, de általában a függőségekkel kapcsolatban is.

Ez az írás elsősorban az alkoholizmus társas, társadalmi dimenzióival foglalkozik, főleg szociálpszichológiai szempontból, de először nem árt tisztázni néhány alapfogalmat.

– A témában a kiindulópontot a függőség fogalma jelenti. A függőség (szakszóval dependencia vagy addikció, ahol az utóbbi az előbbi súlyosabb formája) definíció szerint egy káros viselkedés szokássá válását jelenti, melyet a szenvedélybeteg az akarata ellenére ismétel. Vagyis a függő bizonyos területeken már nem ura önmagának, cselekvéseit és reakcióit függősége tárgya, azaz valamilyen kémiai szer vagy viselkedésminta alakítja. Az alkoholista sokszor nincs döntéshelyzetben, függősége szinte belekényszeríti az ivásba. Fontos megjegyezni, hogy a függőség nem az elfogyasztott ital mennyiségének kérdése, hanem az ivás rendszeressége, szokásszerűsége határozza meg. Azaz napi két pohár borral is lehet valaki függő, ha az nem nélkülözhető részévé válik a mindennapjainak.

– Az alkoholizmus esetében pontosabb alkoholbetegségről beszélni, mert a függőség betegség, akkor is, ha részben vagy egészben az egyén tehet annak kialakulásáról. Gyakori képzet, hogy ez nem betegség, egyszerűen csak abba kell hagyni az ivást, de az előző pont értelmében épp ez az, ami nem megy, a függő már nem maga irányít. (Egy tüdőrákost is kétség nélkül elfogadunk betegnek, akkor is, ha évtizedes láncdohányzásával ő maga idézte elő állapotát.)

– A betegség kialakulásában az egyéni, főképp pszichés sajátosságok mellett (a lehetséges genetikai alapokat most hagyjuk) kétségtelenül fontos szerepe van a társas hatásoknak. Az egyén mikrokörnyezete (családja, baráti köre, munkatársai) és az általános társadalmi-kulturális mintázatok egyaránt fontosak. Ha ugyanis az ivás, sőt a nagyivás is elfogadott, bevett szokás az adott társadalomban, az alkohol kézenfekvő megoldásként kínálkozik a legkülönbözőbb helyzetekben, akár a nehézségek miatti szorongások oldásában, akár a pozitív élmények fokozott megélésében.

A szocializáció színterei

Az alkoholbetegség kialakulásában tagadhatatlanul az egyik legfontosabb összetevő az egyén szocializációja, vagyis a folyamat, melynek révén csecsemőből egy társadalom felnőtt tagjává válunk, belenőve a számunkra adott társas közegbe. Valójában a szocializáció (vagy társadalmasodás) tesz minket emberré, túl a puszta biológiai léten. És e folyamat különböző szintjein egyaránt van lehetőségünk a függőség kialakulásához vezető viselkedésminták elsajátítására.

Család mint mintaadás

Az elsődleges szocializációs színtér a család. Ott már találkozhatunk a legkülönbözőbb ivási mintázatokkal és függőségi szintekkel, és sajnos sokszor találkozunk is, hisz az alkoholbetegek bevezetőben idézett nagy aránya mellett a magyar társadalom nagyobbik fele érintett lehet a problémában, függőként vagy egy függő hozzátartozójaként.


További híreink megtekintéséhez lapozzon!
1...2...44